keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

2012 Häämatka, Miami + Karibian 7 yön risteily

Häämatkalle päätimme lähteä Karibian risteilylle ja laivana piti olla Suomessa valmistettu jompikumpi silloisista maailman suurimmista risteilijöistä. Laivaksi valikoitui näistä kahdesta uudempi ja pari metriä pidempi Allure of the Seas (362m), koska lomamme ajankohta ja laivan reitti osui paremmin kohdalleen. Laivat seilasi kahta reittiä vuorotellen ja meillä oli tarkoitus mennä risteilylle, joka kävisi St. Maartenilla sen kuuluisan Maho Beach rannan takia.
Risteily varattiin suoraan Royal Caribbeanilta ja varaaminen ja maksaminen oli todella helppoa. Varaussivulla valitaan haluttu risteily ja haluttu hytti. Kun nämä on valittuna, päätetään maksetaanko laivan palvelumaksut (n. 10€/pvä/hlö) etukäteen vai vasta sitten risteilyllä. Sitten vaan matkustajatietojen täyttö ja maksaminen ja homma oli paketissa risteilyn osalta.
Sitten alettiin miettiä aikaa, joka Miamissa vietetään ennen risteilyä sekä hotellin sijaintia sekä lentoja ja niiden aikatauluja. Päätimme olla Miamissa 4 yötä ennen risteilyä ja paluulento buukattiin risteilyn päätöspäivän illalle. Neljä päivää siksi, että matkatavarat ehtivät varmasti risteilylle ja myös siksi, että risteilyllä ei enää niin vaivaisi jet lag. N oli etsinyt hotelleja Miamista ja löytänyt Coconut Grove kaupunginosasta mukavan oloisen 4 tähden hotelli Mayfairin. Oli kuulemma hyvällä sijainnilla, josta pääsee ebookersin kartan mukaan helposti Miami Beachille vaikka aamulenkille J Itse en sijaintia tarkistanut ja todellisuudessa Beachille tuli matkaa hotellilta 16 km, eli suhteellisen pitkiä aamulenkkejä olisi tiedossa.
Hotelli ja lennot varattiin ebookersilta erikseen, koska silloin ei ebookersilla ollut toimintoa jolla voi ottaa hotellin vain osaksi matkaa. Menolento olisi Lontoon kautta British Airwaysilla keskiviikkona ja perillä Miamissa oltaisiin noin kolmen aikaan iltapäivällä. Mayfair majoittaisi meidät keskiviikosta sunnuntaihin ja siitä sitten myöhemmin päätettävällä kyydillä Fort Lauderdaleen Port Evergladesin satamaan, mistä risteily lähtisi.

12.9.2012

Lähtöaamuna heräsimme neljältä ja suuntasimme aamutoimien jälkeen lentokentälle. Lento Lontooseen lähti vaille seitsemän ja perillä Heathrowilla oltiin reilun kolmen tunnin lennon jälkeen. Koneena oli Airbus 321. Laskeutuvilla oli aamun ruuhka menossa ja kiertelimme Lontoon keskustan päällä nähden koneesta eri nähtävyyksiä kuten Millenium domen ja London bridgen. Heathrowilla oli meillä neljän tunnin vaihto ja hengailimme sen ajan terminaalilla.

Meidän kyytimme Atlantin yli
Lentoa odottaessa alkoi itselläni iskeä hieman paniikkia kun ensimmäistä kertaa suureen koneeseen ja vielä Atlantin ylitys. Hieman edestakaisin kävelyä ja alkoi taas mieli rauhoittua ja uusi seikkailu alkoi koneena Boeing 747-431. Kyyti Atlantin yli oli suhteellisen tasainen eikä liiemmin ilmakuoppia ollut. Kuuden tunnin lennon jälkeen alkoi taas maata näkyä ja olimme Amerikan mantereen päällä. New Yorkin pilvenpiirtäjät näkyi hienosti allamme kirkkaalla säällä. Kolmisen tuntia pudoteltiin vielä etelään ja alettiin lähestymään Miamia. Lähestyminen kentällä tehtiin Evergladesin suoalueen suunnasta ja siinä huomasi miten valtava tuo luonnonpuisto on ja toisaalta sen, miten se loppuu kuin seinään, kun asutus ja muu infrastruktuuri alkoi.
Kentällä maahantulomuodollisuudet ottivat aikaa noin tunnin, tällä kertaa suurempia ruuhkia ei ollut ja olimme lentokentältä ulkona neljän aikaan paikallista aikaa. Ulkona kasvoille iski kuumuus ja kosteus jota ei ole Suomessa kohdannut kuin saunassa. Lämpöasteita oli kolmisenkymmentä, mutta ilmankosteus oli todella suuri johtuen edellisellä viikolla Floridassa riehuneesta hurrikaanista.  Matkustuksesta ryytyneinä otettiin taksi kentältä hotellille ja olimme kirjautumassa Mayfair hotellille jo ennen viittä.

Mayfair hotellin sisäänkäynti
Huoneeseen taloksi asetuttuamme aloimme miettiä syömistä ja menimme hotellin naapuriin Cocowalk ostoskeskukseen etsimään ruokapaikkaa. Noin yhdeksän aikaan syötyämme ja kierreltyämme Cocowalkia, menimme takaisin hotellille ja nukahdettiin lähes siihen paikkaan.

CocoWalk ostoskeskus hotellin naapurissa
13.9.2012

Jet lagista johtuen heräsin jo neljän aikaan yöllä ja kävin hieman kävelemässä hotellin ulkona kosteassa lämpimässä ilmassa. Kun tulin takaisin huoneeseen, ovessa oli sanomalehti ja N oli myös jo hereillä. Lueskeltiin sitä ja lähdimme kuuden jälkeen kävelylle rantaan jossa hieman näki auringonnousua pilvien seasta.

Kenneth M. Myers Bayside Park
Kävelyn päätteeksi etsimme kauppaa tai kioskia, josta saisimme hieman aamupalatarpeita. Kaupassa ollessa saatiin muistutus trooppisen ilmaston yllätyksistä. Ulos tullessa kadut lainehtivat vettä ja vettä tuli saavista kaatamalla taivaalta. Kuuro ei ollut kovin pitkäkestoinen ja kymmenen minuutin odottelun jälkeen päästiin taas matkaan kohti hotellia. Hotellilla käytiin tutustumassa kattoterassille uima-altaineen ja sieltä näkyviin maisemiin.

Trooppinen sade yllätti matkalaiset
Näkymä hotellin katolta Miamin downtownin suuntaan.
Päivä olikin aika epävakainen ja tuulinen ja joku taisi sanoakin sen johtuvan hurrikaanin rippeistä. Tummien pilvien takia ajattelimme lähteä Aventura mall ostoskeskukseen koska rannalla makaamisesta sään epävakaisuuden takia ei tänään tulisi mitään. Kävelimme vajaan kilometrin kuumia kävelyteitä metroasemalle jolla pääsimme keskustaan ja siellä vaihdoimme metromoveriin, kiskoilla kulkeva ”pikkubussi”, jolla päästiin bussiasemalle, josta lähti bussit beachin ja Aventura kaupunginosaan.  Metroasemalta ostimme viisi dollaria maksavat päiväliput jotka kävivät sekä metrossa että busseissa ja niillä sai matkustaa rajattomasti. Metromower oli ilmainen.

Metromowerin kiskot.
Matkaan meni suuntaansa puolisentoista tuntia ja samalla saimme kivan kiertoajelun Miamissa ja Miami Beachilla. Menomatkalla sattui myös aikamoinen sadekuuro, joka taas oli nopeasti ohi.  Aventura mall on enemmän merkkiliikkeiden kauppakeskus ja täällä kiertelimme vain aistimassa tunnelmaa. Hinnat eivät täällä olleet mitään outlet tasoisia ja siksi ei meille ostoksia täältä kertynyt. Syötiin vielä pizzat lähtiessämme ja mentiin odottelemaan seuraava bussia. Bussi kulki taas Beachin kautta ja ajattelimme jäädä South Beachin kohdalla pois ja käydä tutustumassa rantaan.  Hiekkarantaa oli useita kilometrejä putkeen mutta tuulisella rannalla ei juurikaan ihmisiä näkynyt. Aallot olivat jopa metrin korkuisia ja tuuli todella kovaa, mutta lämmintä oli kuitenkin.

Ocean Driveä
Myrskyistä beachia.
Rannalta suuntasimme Oceandrivelle, Miami Beachin pääkadulle, joka sijaitsee aivan rannan ja  rannan puiston vieressä. Kadulta löytyy ravintoloita vierivieressä ja sisäänheittäjiä tarjousflyereiden kanssa joka nurkassa. Yhdet tarjosivat lippua jossa drinkit kaksi yhden hinnalla ja tartuttiin tähän. Ajattelimme että saadaan drinkit molemmille ja maksetaan vain yhdestä, mutta ei ollutkaan niin helppoa J Lisäksi drinkkilistalla ei ollut mitään hintoja, joten kusetetuksi taidettiin tulla. Valitsimme drinkit, N otti  Miami Vicen ja itse pohdin juomaa jossa oli rommia, kookosta, ananasta ja ihmettelin mitä 2 coronaa tarkoittaa listassa, mutta otin kuitenkin sen Mad Dogin. Yllätys oli suuri kun toivat juomat pöytään ja Mad Dog seisoi edessä, drinkki itsessään oli todella iso, varmaan maljan vetoisuus oli lähes litran ja siinä oli vielä alassuin kaksi corona pulloa pystyssä J No näitä sitten kun joutui juomaan vielä kaksin kappalein, niin aikaahan siinä meni. Laskua odoteltiin hieman pelonsekaisin tunnelmin ja kun se tuli oli vajaat 50 dollaria, oma Mad Dog oli 32 ja N:n Miami Vice 17. Mietittiin että noinkohan on kappalehinnat nuo normaalisti.

Mad Dog drinkki, etualalla N:n Miami Vice
Ilta alkoi olla jo niin pitkällä että lähdettiin hotellia kohti Burger Kingin kautta. Kierreltiin jälleen Coconut Grovea kävellen ja aika ajoissa illalla oltiin väsyneitä ja valmiita nukkumaan. Yöllä herättiin kovaan ukkoseen joka on hyvin tavallista Miamissa.

14.9.2012

Seuraava päivä valkeni pilvettömänä ja lämpimänä ja kävin heti seitsemältä kattoaltaan auettua uimassa siellä. Kuivattelujen jälkeen lähdettiin Cocowalkin Starbucksiin aamupalalle ja pohdimme jos lähtisi Beachille auringonottoon ja uimaan.

Nyt oli jo huomattavasti eilistä parempi päivä beachilla.
Päivä vierähti mukavasti rannalla makaillen ja matkalla kioskista ostettuja eväitä syöden sekä uiden. Merivesi oli todella lämmintä, noin 29 asteista joten siellä viihtyi hyvin N:n kaltainen vilukissakin, vaikka haita hän hieman pelkäsikin. Rannalta pois tullessa ajateltiin käydä taas drinkeillä, mutta varottiin edellispäivän tarjousansoja. Otimme mansikkamojitot, joiden ajateltiin olevan parin desin kokoisia. Taas pöytään tuli kaksi lähes litran vatia, jotka oli ääriään myöten täynnä juomaa. No mikäs siinä istuessa ja hyvää juomaa maistellessa sekä hienoja autoja katsellessa. Nuo maksoivat n. 15 dollaria kappale.

Mansikkamojitot
Illalla oli vielä hotellin kattoterassin baarissa happy hour ja käytiin siellä vielä juomassa yhdet mojitot ennen nukkumaan menoa.

Hotellin kattoterassi uima-altaineen
Ja kyllä, siellä taustalla seisoo takka.
15.9.2012

Lauantaina ajateltiin lähteä vielä käymään Dolphin mall ostoskeskuksessa, jossa pitäisi olla enemmän outlet kauppoja. Mentiin taas vakioreittiä metrolla downtowniin ja sieltä bussilla kohti länttä lähes Evergladesin luonnonpuiston reunaa. Dolphin mallista löytyikin mukavasti halvalla merkkikamaa, farkkuja alle parikymppiä ja reilulla parilla kympillä Converse tennareita tarttui meillä mukaan. N löysi vaatteita ja tuliaisia Victorias Secretiltä ja Guessiltä huokeaan hintaan. Iltapäivästä otettiin vielä aurinkoa hotellin katolla. Illalla pyydettiin vielä hotellin henkilökuntaa täyttämään ja lämmittämään huoneemme parvekkeella olevan paljun ja nautimme sen lämmössä pimenevässä Coconut Groven illassa.

CocoWalk illalla hotellimme katolta nähtynä.
16.9.2012

Sunnuntaiaamuna olikin sitten vuorossa tavaroiden pakkaaminen ja suunta kohti Fort Lauderdalea.