lauantai 13. elokuuta 2016

Atlantin ylitys 2014 Adventure of the Seas - Osa 4 - Saint Martin

13.11.2014

Sitten alettiinkin jo lähestyä Karibian saaria ja ensimmäisenä oli vuorossa Saint Martin/Sint Maarten.

Sint Maartenia lähestytään
Saint Martin on Ranskan ja Alankomaiden yhdessä omistama saari aivan Itä-Karibialla. Saaren pohjoispuoli kuuluu Ranskalle ja eteläpuoli Alankomaille. Me olimme täällä vain Alankomaiden puolella.

Philipsburgin satamaa lähestyttäessä huomasin satamassa olevan tutun näköisen laivan ja mietin että kumpi silloisista maailman suuurimmista risteilijöistä se on ja lähempänä pystyi toteamaan että sehän on vanha tuttu Allure of the Seas. Sama laiva, millä olimme täällä reilu kaksi vuotta sitten.

Allure of the Seas
Tälle päivälle ei oltu varattu mitään valmisretkeä vaan tarkoitus oli mennä ensin Philipsburgin keskustaan ja sitten iltapäiväksi lentokoneista kuuluisalle Maho Beach uimarannalle aivan saaren länsiosaan. Edellisellä risteilyllä täällä käydessämme mentiin Maho Beachille heti aamusta ja se oli pieni virhe, koska aamupäivisin ei juurikaan koneita noussut eikä laskeutunut ja muutenkin kaikki paikat olivat kiinni aamupäivällä. Tällä kertaa vahingosta viisastuneena kierreltiin aluksi hieman keskustaa ja käytiin syömässä Hard Rock Cafessa. Käveltiin reilun kilometrin matka ensin risteilysatamasta keskustaan paahtavassa kolmenkymmenen viiden asteen helteessä. Sen jälkeen oli pakko käydä ostamassa jonkun näköinen hattu kaljuni suojaksi.
Philipsburgin keskusta laivan yläkannelta kuvattuna

Meidän laiva satamassa
Welcome to St Maarten
Laivat satamassa, Adventuren ja Alluren lisäksi kuvassa Regal Princess

Philipsburgin rantakatua Hard Rock Cafen terassilta kuvattuna
Syönnin jälkeen lähdettiin metsästämään taksia ja pian yksi pysähtyi kysymään tarvetta kyydille. Enpä ole aiemmin ollut Hyundai Getz taksissa, joten ahdasta oli matkustaa tämä noin puolen tunnin matka. Kuski vielä pysähtyi tankkaamaan kesken matkan.
Päästyämme rannalle, siellä oli jo runsaasti väkeä ja jonkin aikaa menoa ihmeteltyämme eräs pariskunta sanoi lähtevänsä, mutta me voidaan ottaa heidän aurinkotuoli. Jonkun ajan päästä kuitenkin rannan aurinkotuoliyrittäjä tuli pyytämään meiltä maksua tuoleista ja maksoimme mukisematta. Sitten alettiin täysillä bongailemaan saapuvia koneita. Välillä oli tietysti pakko mennä mereen, joka ei hirveästi lähes kolmekymmen asteisena viilentänyt, mutta oli siellä mukavempaa kun paahtavassa helteessä.

Varoitus :)
American Airlines Boeing 757 laskeutumassa
Insel Airin MD-90 lähdössä, aika mukavat äänet lähti näin lähellä ollessa.
Sun Wing Boeing 737
Pahoittelut, tärähtänyt kuva, mutta tässä FedExin tyylinäyte miten laskeudutaan matalalla :)
Deltan Boeing 757
Eipä tämäkään paljoa FedExille korkeudessa hävinnyt :)
US Airways Airbus 319
Välillä mereen vilvoittelemaan
Päivän päätähti lähestymässä
Air Francen Airbus 340
Kun päivän päätähti, Air Francen Airbus 340 oli laskeutunut, aloimme katsella kyytiä takaisin satamaan. Se löytyi helposti, mutta meidän piti odotella tilataksiin muitakin, kuski ei halunnut ajella vajaalla autolla. Vartin odottelun jälkeen pääsimme matkaan kohti satamaa.

Matkalla bongailin erilaisia katugrillejä ja baareja.

Asuntovaunugrilli
Täällä näytti olevan hyvä meno
Autogrilli
Illan hämärtyessä lähdimme jatkamaan matkaa kohti Saint Kittsiä ja philipsburgin satamaan jäi Allure of the Seas.

Heippa vaan Allure ja St Maarten, milloinhan taas nähdään.

Ilta meni perinteisesti illallisella ja sen jälkeen muutamat drinkit ja lepäämään hyttiin että jaksetaan seuraava päivä.